Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald
In een eerdere blog schreven we al dat innovatief ondernemen noodzakelijk is om dag na dag succesvol te blijven. Maar met innovatief zijn alleen kom je er niet. Ondernemen is ook risico nemen, zo simpel is het. En risico’s nemen houdt in dat het ook fout kan gaan. Dan moet je bijsturen. Maar hoe doe je dat? Je bedrijf heeft immers geen stuur wat je even bij kunt draaien.
Stug vasthouden brengt je weinig goeds
Soms maak je een strategische keuze, kies je een bepaalde richting, die niet uitpakt zoals jij dat voor ogen had. Dat kost niet alleen tijd en geld, maar kan er zelfs voor zorgen dat je hele bedrijf op de tocht komt te staan. Dan moet je bijsturen, en dat vergt moed. Dat houdt namelijk in dat je allereerst jezelf een spiegel moet voorhouden, jezelf moet toegeven dát je iets verkeerd gedaan hebt. Want stug vasthouden aan oude patronen brengt je nergens. Althans, niet waar je wil zijn. En nadat je je fout – aan jezelf – hebt erkend, moet je de boel rechtzetten.
Kies zelf de mooiste golven uit
Dat bijsturen vraagt om flexibiliteit in je handelen, zeker in deze moeilijke tijden is wendbaarheid belangrijk. Je moet je de mogelijkheid hebben om constant je businessmodel te herzien. Ga niet als een golfsurfer liggen wachten tot een kans zich voordoet. Wees wendbaar en snel als een kitesurfer en kies zelf de mooiste golven uit. Geniet van de dynamiek en zorg dat je lijnen nooit slap komen te hangen. Dat kan weleens zorgen voor een spannende trip, maar als je bij iedere nieuwe golf opnieuw je koers bepaalt, kom het altijd goed.
Weer op koers
Dat geldt ook in ondernemen. Pieter de Ridder, CEO van LaDress en partner van UCaaS weet er alles van. Ooit maakte hij de keuze om met LaDress, naast de online winkels, ook een tiental fysieke winkels te openen: ‘Bij winkel tien kwamen we erachter dat het niet werkte. Wat doe je dan? Ga je stug verder of maak je pas op de plaats en herzie je je businessmodel? Wij hebben gekozen voor het laatste. We zijn blijkbaar nog meer een typisch online merk dan we zelf dachten. Stenen winkels zijn niet voor ons weggelegd. Door bij te sturen zijn we inmiddels weer op koers.’
Data als routekaart en navigatiesysteem
Om te weten welke kant je op moet, kun je je data inzetten als routekaart en navigatiesysteem. Door die data te analyseren en interpreteren, maak je er waardevolle informatie van waar je vervolgens op kunt gaan sturen. Met Microsoft Power BI heb je die informatie altijd voorhanden, in een interactief dashboard. Zo ontdek je verbanden sneller, waardoor je eenvoudig de juiste koers voor je bedrijf kunt bepalen en kunt bijsturen als dat nodig is. Zo mis je nooit de boot.
Meer weten?
Wil jij ook wendbaar zijn dankzij inzicht in je data? Als het even kan inclusief een mensvriendelijke IT-partner? Dan nodigen we je graag uit met ons een gesprek aan te gaan. En helpen we jou je data inzichtelijk te maken. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek via mail of bel naar 0546-200021.