Gartner Magic Quadrant UC2015 Microsoft Skype for Business
Gartner ‘s Magic quadrant is al jaren een gerespecteerde marktanalyse tool, die verschillende leveranciers in de technologie markt onderzoekt en beoordeeld. Jaarlijks formuleert Gartner de rapportage omtrent Unified Communications (UC) Solutions. Het primaire doel van deze oplossingen is productiviteit verbetering van de eindgebruiker en het verbeteren van bedrijfsprocessen met betrekking tot communicatie en samenwerking. Om opgenomen te worden in deze studie moeten de leveranciers onder meer Unified Solutions aanbieden in alle zes de kerngebieden van communicatie zoals gedefinieerd in Gartner ‘s UC model.
Figuur 1 source: (Gartner 2013)(Gartner 2014)
Gartner ‘s beoordeling
Net als voorgaande jaren(figuur 1) strijden Cisco en Microsoft om de toppositie van het Gartner Unified Communications “leader” Kwadrant. Binnen dit Leader kwadrant vallen de leveranciers die volledige UC oplossingen aanbieden, sterk in de markt vertegenwoordigd zijn en bewezen succes in de markt hebben. Daar waar Cisco in 2013 nog absoluut leider was op het gebied van Unified Communications Solutions en Microsoft op enige afstand als tweede eindigde waren deze rollen in 2014 omgedraaid. Uit het Gartner Magic Quadrant voor Unified Communications 2015 rapport (Gartner, 2015) blijkt dat de strijd tussen de twee grootmachten nog niet gestreden is. Daar waar Cisco duidelijk verbeteringen doorgemaakt heeft qua completeness of vision is Microsoft op dit criterium lichtelijk gedaald. Deze daling wordt veroorzaakt door de onduidelijkheid die er heerst rondom de overgang van Lync naar Skype for Business. Deze onduidelijkheid doet zich voor rondom de online Skype for Business versie. Voor de hosted versie van Skype for Business, aangeboden door partijen als UCaaS is er geen sprake van deze onduidelijkheid.
Figuur 2 Source: (Gartner 2015)
Door de kleine stijging op het criterium Ability to execute, zou de conclusie getrokken kunnen worden dat de hosted versie van Skype for business tot de absolute top behoord op het gebied van Unified Communications Solutions.
Digitale telefonie in de markt
Wanneer we de algemene telefoniemarkt beschouwen is er een minimale dalende trend zichtbaar in het aantal vaste telefoonaansluitingen in Nederland. Het aantal aansluitingen het tweede kwartaal van 2015 daalde met 1000 lijnen (Telecompaper, 2015). Op het gebied van digitale telefonie was er een kleine plus te noteren van 0,9 procent. Digitale telefonie in de vorm van VoIP via glasvezel noteerde de grootste stijging van maar liefst 5,4 procent. Telecompaper verwacht een verzadiging van de markt tussen 2015 en 2017 voor glasvezel en internet via de telefoonlijn. De gemiddelde groei zal over deze periode dan 0,1 procent bedragen (Telecompaper, 2015).
Door de hoge waardering van Microsoft in Gartner ’s Magic quadrant en de groeipercentages van digitale telefonie via glasvezel, zijn wij vol verwachting wat de markt UCaaS zal brengen op het gebied van Unified Communications Solutions.