Innovatief ondernemen, de weg naar betere bedrijfsvoering.
Uit onderzoek van Harvard blijkt dat innovatie zorgt voor meer winst. In dit onderzoek – gedaan bij 1.700 bedrijven in acht landen wereldwijd – werd gekeken naar de diversiteit van de managementfuncties op het gebied van leeftijd, geslacht, culturele achtergrond en opleidingen. Bedrijven met een divers managementteam waren het meest innovatief. Maar dat niet alleen: ze waren ook het meest winstgevend. Innovatief ondernemen is dus noodzakelijk om dag na dag succesvol te blijven.
Mis de boot niet
Als je niet investeert in IT, ga je de boot missen. Dat beaamt ook Pieter de Ridder, CEO van LaDress en partner van UCaaS: ‘Of het nu was toen ik nog in de luchtvaart werkte of nu in de mode-business, er zijn twee dingen die je te allen tijde goed op orde moet hebben om succesvol te blijven. Je team moet goed samenwerken en je moet je bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk inrichten. Cloudcomputing kan je daarin helpen. Zo is de Microsoft 365-suite een goed hulpmiddel om je mensen beter te laten samenwerken. Om je bedrijfsprocessen strak in te richten, moet je aan de slag met slimme ERP- en CRM-systemen en andere vernuftige tools.’
Als koeien op een kluitje
‘Het inzetten van slimme IT-oplossingen is niet per definitie innovatief’, zegt Rogier. Maar door op een andere, slimmere manier naar je business te kijken, ga je mee met de tijd. Wat anderen doen is niet per se de juiste oplossing. Waar alle koeien op een kluitje staan, is het immers drassig en modderig, een stukje verderop is het gras mals en groen. Je moet dus zeker niet zomaar de massa volgen, maar innoveren om het innoveren is ook niet zinvol. Innovatie die bij jouw bedrijf past, dát is de basis voor succes van morgen.
Innovatie kent vele gezichten
Innovatie kan er dus in elke business weer anders uitzien. In de mode kan het gaan om het gebruik van andere materialen, in de luchtvaart is biometrische check-in en pilootloos vliegen hot, het grotere doel moet zijn dat de klant er wijzer van wordt. Vaak is er wel een rol voor IT weggelegd. ‘Zo zijn we bij LaDress naar een nieuw e-commerce-platform overgestapt voor onze webwinkel naar Salesforce’, vertelt Pieter. ‘Dat was een fikse investering en vroeg ook nogal wat van onze organisatie. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in een app, zodat onze klanten altijd onze winkel in hun zak hebben. Dat alles bij elkaar heeft bijgedragen aan een betere klantervaring. Je kunt ook innovatief zijn als het gaat om je boodschap. Wij verkopen niet veel kleding voor weinig, maar door slim te combineren kun je bij ons voor een relatief kleine uitgave een hele garderobe bij elkaar shoppen waarmee je op sjiek kunt gaan, maar ook gezien mag worden in de kroeg – als dat straks weer mogelijk is. Dress up, dress down, is ons motto.’
Stilstand is…
‘Zo moet je continu blijven nadenken over je producten en dienstverlening’, besluit Rogier. ‘Waar is ruimte voor verbetering, welke processen kun je stroomlijnen, wat kun je nog meer doen om de klant- of medewerkersreis te verbeteren? Als je niet innoveert, blijf je stilstaan, en we weten allemaal wat dat betekent. Sta open voor nieuwe ontwikkelingen, nieuwe wegen, alleen dan zorg je dat je ook in de toekomst succesvol blijft.’
Nieuwsgierig?
Ben je benieuwd waar in jouw organisatie ruimte voor verbetering zit? Wil je ook tevreden medewerkers, de nieuwste software en de mobiliteit die bij deze tijd past? Je bent één stap van de oplossing verwijderd. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek via mail of bel naar 0546-200021.