IT ingewikkeld? Echt niet! 6 kenmerken van een mensgerichte IT-dienstverlener

6 kenmerken van een mensgerichte IT-dienstverlenerVeel bedrijven zien IT als ingewikkeld en een noodzakelijk kwaad. Is er een probleem, dan denk je eerst drie keer na voor je IT-partner gaat bellen. Lange wachttijden, onpersoonlijke service en een rigide ticketsysteem. We kennen het probleem. Toch kan het ook anders. In deze blog deelt Crystal Diekmeijer, salesconsultant bij UCaaS, zes kenmerken van een mensgerichte IT-dienstverlener.

1. Grote oren

Goede IT-dienstverlening begint niet bij de techniek, het begint bij luisteren. Communicatie is heel belangrijk. Het is heel verleidelijk om snel bepaalde aannames te doen, maar daar gaat het vaak mis. Een mensgerichte IT-dienstverlener laat de klant vertellen waar de pijn zit. Vraagt door tot hij precies weet wat de vraag is. Vaak heb jij als klant al een oplossing in je hoofd. Een IT’er met de grote oren gaat daaraan voorbij, zoekt naar de vraag achter de vraag, naar de daadwerkelijke behoefte en blijft weg bij de techniek.

2. Een man – of vrouw – van z’n woord

Levert geen half werk. Zorgvuldigheid moet de standaard zijn en details zijn key. Juist die kleine dingen zijn zo belangrijk, daarmee waarborg je kwaliteit. Heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel en eist dat ook van zijn team. Nieuwe dingen uitproberen is prima, daar doe je ervaring mee op, maar zorg voor een plan. En gaat er iets fout, dan staat eerlijkheid voorop. Een man een man, een woord een woord.

3. Snelle Jelle

Lost dingen snel op en laat geen zaken liggen. Natuurlijk kost de ene activiteit meer tijd dan de ander. Maar een goeie IT’er zoekt naar de quick wins: die werkzaamheden die maar een paar minuten duren, en pakt die snel op.

4. Eeuwige student

Permanente educatie zou bij elk bedrijf hoog op de agenda moeten staan, maar zeker binnen de ICT ben je nooit uitgeleerd. Een mensgerichte IT-dienstverlener zorgt dat zijn medewerkers regelmatig een opleiding of training volgen en dat ze veel praktijkervaring opdoen. Besteedt ook zorg en aandacht aan certificeringen.

5. Een goede netwerker

Vroeger deden ICT-bedrijven alles zelf, van a tot z. Tegenwoordig is ICT zo breed dat het onmogelijk is om alle expertises binnen één bedrijf te vangen. Natuurlijk kun je dat hardnekkig blijven proberen, maar je kunt ook zorgen voor een goed netwerk van ervaren en flexibele zzp’ers.

6. Combineert commercie en techniek

Een fijne, efficiënte intake is heel belangrijk voor succes. Dus als het even kan, zorgt een goede IT-partner dat commercie en techniek samen bij de klant aan tafel zitten tijdens die intake. Het liefst zelfs in één persoon. Maar we begrijpen dat niet elk bedrijf een stapel Rogiers op de plank heeft liggen. Die mazzel hebben wij dan weer.

Nieuwsgierig?

NIEUWSGIERIG? Als meest mensgerichte clouddienstverlener van Nederland leveren we IT-service zoals we die zelf graag zouden willen. We luisteren naar je, doen wat we beloven en dat doen we snel. We krijgen al snel boven tafel waar voor jou de pijnpunten zitten en hoe we die samen op kunnen lossen. Meer weten? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek via mail of bel naar 0546-200021. We leren je graag kennen.